Pilotaż programowania
Program nauczania programowania
z elementami języka angielskiego
pt. „Zaprogramuj się na angielski”
przeznaczony dla klasy V Szkoły Podstawowej
Ilość godzin przeznaczono na realizację programu: 30 godzin zegarowych
Autor programu: mgr Agnieszka Kostrzewa
I Wstęp
Program przygotowany jest dla uczniów klasy piątej szkoły podstawowej. Zakłada się, że dzieci w tym wieku (10-11 lat) posiadają podstawową umiejętność obsługi komputera i urządzeń technologicznych. Znają budowę komputera i potrafią posługiwać się nim do wyszukiwania informacji, pisania tekstów czy rysowania obrazków. Znają też podstawy języka angielskiego tj. posługują się bardzo podstawowym zasobem środków językowych, leksykalnych, gramatycznych i fonologicznych. Nauka programowania w niniejszym programie idzie w parze z CALL (Computer-Assisted Language Learning) czyli jest jednocześnie procesem wspomagania rozwoju kompetencji językowych poprzez wykorzystanie technik infomacyjno-komunikacyjnych.
II Cele ogólne
Głównym celem niniejszego programu jest przygotowanie uczniów do życia w społeczeństwie informacyjnym oraz wykorzystanie do tego celu znajomości języka angielskiego.
Program zakłada również:
- Rozwijanie umiejętności logicznego i abstrakcyjnego myślenia.
- Rozwijanie wyobraźni, umiejętności wnioskowania, rozwiązywania problemów, podejmowania decyzji i prezentowania ich.
- Podniesienie kompetencji z informatyki, a w szczególności umiejętności programowania i obsługi nowoczesnych narzędzi ICT.
- Rozwijanie umiejętności posługiwania się językiem angielskim, a w szczególności zapoznanie się z komendami i słownictwem używanym w programach komputerowych, a w szczególności w środowisku Scratch.
- Wspieranie działań twórczych dzieci i motywowanie do dalszej nauki programowania i języka angielskiego.
- Kształtowanie wytrwałości w podejmowanych zadaniach, pozwalanie na popełnianie błędów i dążenie do ich rozwiązania/naprawienia.
- Rozwijanie umiejętności pracy w grupie i odpowiedzialności za wspólny projekt.
- Budowanie i rozwijanie pewności siebie u dzieci.
- Wyrównanie szans edukacyjnych dzieci wiejskich.
III Osiągnięcia uczniów
W efekcie realizacji powyższego programu i treści nauczania uczniowie:
- Poznają i będą umieli korzystać z podstawowych komend w środowisku programowania Scratch.
- Będą potrafili nazwać podstawowe skrypty, opcje w języku angielskim i będą używać Scratch w języku angielskim.
- Będą tworzyli proste historyjki według własnych pomysłów.
- Będą tworzyli prostą animację.
- Utworzą prostą grę z pomocą nauczyciela lub według własnego pomysłu.
- Utworzą animowaną kartkę świąteczną lub urodzinową.
- Będą korzystać z zasobów biblioteki gotowych projektów, będą je modyfikować.
- Będą udostępniać swoje wytwory na stronie Scratch.mit.edu
- Utrwalą angielski alfabet, poznają nowe czasowniki, będą używali kontrukcji has got/have got do opisu duszków, poznają czas Present Continuous do opisywania czynności wykonywanych w chwili obecnej.
- Będą zgodnie pracowali w parach lub grupach.
- Będą twórczo uczestniczyć w zajęciach.
IV Warunki realizacji
Program jest przeznaczony do realizacji w formie zajęć grupowych dla dzieci w wieku 10-11 lat prowadzonych raz w tygodniu przez 60 minut w ciągu jednego roku szkolnego z możliwością przedłużenia na kolejny rok szkolny. Program będzie się opierał na wykorzystaniu bezpłatnego środowiska programowania obiektowego Scratch. W związku z tym uczniowie będą korzystali z komputerów przenośnych lub stacjonarnych z dostępem do internetu, a nauczyciel będzie korzystał również z tablicy interaktywnej.